HANTAR SMS DENGAN SEKALI KLIK.

Sesuai untuk perunding unit amanah , agent insurans ,mlm dan mereka yg ramai client.boleh digunakan untuk peringatan hari lahir dan sebagainya dengan sekali setting sahaja.

Wednesday 19 September 2012

Sejarah Industri Unit Amanah di Malaysia

Mengikut Sejarah, skim unit amanah (SUA) yang pertama di dunia, Kerajaan Asing dan Jajahan Amanah, diasaskan di London pada tahun 1868 namun SUA pada waktu itu tidak sepopular SUA pada masa Kini. Di Amerika SYARIKAT, satu skim pelaburan berkelompok (skim pelaburan kolektif) yang menyerupai SUA menjadi popular sekitar tahun 1950an - iaitu satu SYARIKAT pelaburan "open-end" dikenali sebagai "kumpulan wang bersama". Hanya pada tahun 60-an dan 70-an, SUA menjadi sebutan ramai termasuk di negara-negara seperti United Kingdom dan Australia.
Di Malaysia, Konsep SUA ini diperkenalkan secara relatifnya lebih awal dari negara-negara Jiran Asianya Bílá pada tahun 1959 unit amanah diperkenalkan oleh sebuah SYARIKAT yang dipanggil Malayan Unit Trust Berhad. Perkembangan Unit Amanah di Malaysia Boleh dibahagikan kepada era-era seperti dibawah:
Era Permulaan - 1959 hingga 1979
Dua dekad pertama pengenalan unit amanah di Malaysia Boleh dikatakan perkembangannya Agak perlahan dengan perkembangan pretensi unit yang Pamah dan kurangnya kesedaran tentang Produk Baru pelaburan. Industri ini juga dikawal oleh beberapa pihak termasuk Bank Negara Malaya, Pendaftar Syarikat dan Hak Mengundi Pemegang Amanah Awam. Kronologi Unit Amanah di Malaysia pada era ini seperti berikut:
  • 1959 - Malayan Unit Trust Berhad merupakan SYARIKAT Pengurusan Unit Amanah (UTMC) yang pertama ditubuhkan. SUA pertama diperkenalkan adalah First Malayan Dana yang mempunyai Exports hayat yang terhad iaitu 10 tahun Sahaja.
  • 1965 - Berikutan pemisahan Singapura dari Malaysia, Malayan Unit Trust Berhad dipecahkan kepada 2 change dimana entiti Malaysia diambil Alih oleh Asia Unit Trust Berhad, anak SYARIKAT Soutrh Asia Timur Perbadanan Pembangunan Berhad (Seacorp)
  • 1966 - Dana Pelaburan Malaysia, SUA pertama milik Malaysia sepenuhnya dilancarkan oleh Asia Unit Trust Bhd pada 2 Disember 1966
  • 1967 - Amanah Saham Mara Bhd melancarkan First MARA Bumiputra Dana utk memenuhi keperluan pelabur Bumiputra pada 24 Jun 1967
  • 1974 - Amanah Saham Pahang Berhad, UTMC milik Kerajaan negeri yang pertama ditubuhkan
  • 1975 - Kuala Lumpur Mutual Fund Berhad (sekarang dikenali sebagai Public Mutual Berhad, Syarikat UTMC swasta yang terbesar ketika ini) ditubuhkan
  • 1979 - Kerajaan membuat keputusan untuk menjadikan SUA sebagai alat untuk mencapai Sasaran membahagikan HARTA negara di bawah Asas Ekonomi Baru (DEB). Melalui SUA, Kerajaan berhasrat mencapai OBJEKTIF DEB dengan meningkatkan pemilikan saham bumiputera dalam SYARIKAT-SYARIKAT Widen dan Sendirian Berhad kepada minimum 30% pemilikan EKUITI SYARIKAT terbabit
Era 1980 hingga 1990
Dalam Exports ini satu jawatankuasa, Jawatankuasa Dana Unit Amanah diasaskan untuk mengawal selia industri unit amanah. Jawatankuasa ini dianggaotai Perwakilan dari Bank Negara, Jawatankuasa Terbitan Modal (CIC), Hak Mengundi Pemegang Amanah Awam Malaysia dan Pendaftar SYARIKAT. Lain2 Peristiwa bagi Exports ini:
  • 1981 - Permodalan Nasional Berhad (PNB) melancarkan unit amanah pertama khusus untuk bumiputra iaitu Amanah Saham Nasional yang dijual dengan harga RM 1. Ini Harga tidak Ditukar hingga tahun 1990.
  • 1989 - Amanah Pelaburan Harta Tanah (REIT) pertama yang disenaraikan dalam Bursa Malaysia dilancarkan oleh AmProperty Trust Management Bhd
  • 1990 - ASB dilancarkan oleh PNB
Era 1991 hingga Kini
Era ini menyaksikan Pertumbuhan pesat industri unit amanah dengan pengenalan SYARIKAT-SYARIKAT unit amanah yang Baru Dan Pertumbuhan dana unit yang diuruskan oleh SYARIKAT terbabit.
Pengenalan Garis Tutorial Dana Unit Amanah yang diperkenalkan oleh Suruhanjaya Sekuriti (SC) dan akta Suruhanjaya Sekuriti 1993 meningkatkan kesedaran tentang pelaburan unit amanah dan menyumbang kepada Pertumbuhan pesat Menjelang Krisis Restoran Hotel & Restaurant Asia 1997. Pasca krisis 1997, Penguatkuasaan dana yang diuruskan masih berterusan.
Penilaian keseluruhan dana yang diuruskan berkembang dari RM 15720000000 pada akhir 1992 kepada RM 59950000000 pada akhir 1996 (Sumber: FIMM - Berurusan dalam Unit Amanah).
Keupayaan Pasaran

Industri Unit Amanah Tempatan merupakan industri yang bernilai berbilion-bilion ringgit (multi-bilion industri) dengan Keupayaan yang amat luas sama ada pasaran tunai mahupun KWSP. Bagi pasaran tunai, Laporan Bank Negara (November 2008) menunjukkan jumlah bagi deposit permintaan dan Simpanan individu secara taksiran dan Islam adalah sebanyak lebih daripada RM347 Billion. Sementara Bab Kadar Ukuran Simpanan Nasional terus menunjukkan Bab Kadar Ukuran yang tinggi iaitu sebanyak 37% (Sumber: Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia).
Mengikut Laporan Tahunan KWSP 2008, jumlah keahlian KWSP Kini mencecah 12,07 juta ahli pada 31 Disember 2008 dengan jumlah BILANGAN ahli Aktif (ahli yang masih mencarum) seramai 5,71 juta tahun 2008. Bilangan dana pelaburan KWSP pula telah mencecah RM342.01 Bilion pada tahun 2008 (Sumber: KWSP).

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers